piątek, 9 marca 2012

Ceny paliw w Obwodzie Kaliningradzkim 2012, aktualizacja

Ceny, jeszcze ciepłe z dzisiaj Mamonowo (aktualizacja 02.11.2012):

Lukoil:
92 - 29,55 rubli
95 - 32 rubli
98 - 34,20 rubli
DT, czyli ropa - 32,20

Gaz - 19
W weekendy obowiązuje promocja cenowa 50 kopiejek na litrze

Ros&Neft - na przeciwko Lukoila
92 - 28,55
95 - 30,95
DT - 31,85

Razgon (czyli "u mosta" na początku Mamonowa patrząc od strony Gronowa)
92 - 27,20
95 - 29
DT - 28,20

"Berlinka"
SurgutNefteGaz (nowa stacja bliżej przejścia)
92 - 28,90
95 - 31,35
DT - 31,80

Surgutoil - to ta stacja z "budą" i sklepem
92 - 28,75
95 -30,20
DT - 31,70

NefteGaz Kaliningrad (dawniej Okeania)
92 - 28,50
95 - 30,80
DT - 31,30
Gaz - 19

Dwie uwagi: kierowcy donosili, że zimą zatankowali na Surgutoil letnią ropę co spowodowało problemy kiedy paliwo zaczęło krzepnąć w przewodach. Z kolei znajomy znajomego jednego z kierowców próbki etyliny 95 i 92 z SurgutNeftGaz dał do sprawdzenia i okazało się, że obie mają około 93 oktanów.
Pierwsza informacja z pierwszej ręki, druga - źródło niepotwierdzone :)

A święto, czyli długi weekend był trzy a nie cztero dniowy :)
A na deser ankieta dla tankujących

225 komentarzy:

  1. A czy generalnie ropa na tych stacjach na Berlince jest dobra cos wiesz? Ja dzis zatankowałem na tej z buda Surugotoil, na tej pierwszej zabraklo ropy :/ no i dzis widzialem ze buduja nową satcje taka duuuzą kolo zjazdu na mamonowo tą dłuższa trasą widac ze lada chwila otworzą ciekawe czy LPG beda mieli? Kolegqa to samo stwierdzil po jednym tankowaniu co do benzyny ze jakas inna niz ta na lukoil, ja tankuje rope mam nadzieje ze auto po tym nie padnie :) a i popraw cene ropy na lukoil jest 28.90 pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Tankuje benzynę, więc osobistych doświadczeń z ropą nie mam ale nie słyszałem aby ktokolwiek skarżył się na jakość ropy z którejkolwiek stacji (pomijając wpadkę z zakupem letniej ropy w apogeum mrozów :). Co do tej powstającej stacji mam nadzieję, że to będzie Lukoil z gazem i 98. Korci mnie aby przy okazji zatrzymać się i zapytać robotników i może to zrobię przy okazji :)
    Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiesz co stacja wygląda na nowoczesna ale to raczej lukoil nie bedzie, kolory lukoil to czerwono biale te to jakies niebieskie z zielonym jak dobrze spojrzalem, ale na pewno nie byla czerwona ;) co nie zmienia faktu ze by ta benzyna i Lpg tam byly :) zastanawiam sie dlaczego diesel jest tak drogi na lukoilu i czy przed zima był tanszy? bo moze maja zimowy i daltego drozszy albo poprostu wykorzystuja fakt ze ludzie kotrzy chca dobry ON to zatankuja tam

    OdpowiedzUsuń
  4. moze Gazprom? http://www.gpnbonus.ru/our_azs/photo_gallery/

    OdpowiedzUsuń
  5. Na stronie, której adres podałeś nie ma regionu Kaliningradzkiego, więc raczej nie

    OdpowiedzUsuń
  6. ciekaw jestem czy jeżeli zacznie się ruch bez wizowy, czy paszport też będzie trzeba posiadać...?

    OdpowiedzUsuń
  7. czy tylko wystarczy dowód.

    OdpowiedzUsuń
  8. może zaczynają ekspansje ;) dzis jede na wieczór moze tam podjade ja zobaczyc moze bedzie jakies logo to pstrykne foto, co do ruchu bez wizowego raczej na pewno bedzie potrzebny paszport,

    OdpowiedzUsuń
  9. Paszport będzie potrzebny, granica to granica :) Przynajmniej do czasu wejścia Rosji do UE :D

    OdpowiedzUsuń
  10. http://pokazywarka.pl/cgz2sq/ Nowa Stacja, nie znam rosyjskiego ale podobno napisane jest tam oceania czy cos w tym stylu ;)
    Na lukoil ceny w gorę Diesel po 29,00 a PB 95 - 28,40, od 3 dni na wylocie z mamonowa stoi drogówka, narazie udalo sie bez zatrzymywania :D, wjezdzam gronowem wyjezdzam grzechotkami ruscy sie nie czepiaja a bylem juz tak z 5 razy ;), babka w budach powiedziala ze by nie brac nikogo na stopa ze jakis zołnierz lub zołnierze uciekli z jednostki i szukaja, jak ja dobrze zrozumiałem ktos wiółz jedengo dezertera no i strzelali do nich, na budach dobra jest zupka chinska kosztuje 25 rubli zaleja ci wrzątkiem na miejscu, generalnie smigam tym objazdem dłuzszym ostatnio chcielismy jechac odcinkiem specjalnym ale nie bardzo wiedzialem jak? skrecam kolo tego kamienia w prawo kolo szkoły?

    OdpowiedzUsuń
  11. Stacja lukoil http://pokazywarka.pl/8fo6gu/
    Stacja surgutoil http://pokazywarka.pl/ns5ak3/

    OdpowiedzUsuń
  12. NOwa Stacja - Oceania? http://pokazywarka.pl/oan5ut/

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak, Oceania, nie wiem co jest nie tak z tą stacją, bo już trochę czasu istnieje ale nie działa. Zimą nie była odśnieżana i zwykle parkuje koło niej jeden samochód (stróża?) - z tej stacji nieprędko coś będzie, jeśli w ogóle? Caly czas mam nadzieję, że na tym placu budowy bliżej Surgutoil wyrośnie Lukoi :)
    Odcinek specjalny zaczyna się właśnie tam. Skręt w prawo, kawałek dziurawym brukiem (500m?), mijasz bunkier wartowniczy (taki sam jak na wylocie z Mamonowa w stronę Kaliningradu tylko nie pomalowany na zielono), potem mostek, jeszcze z pół kilometra, chwila wahania, bo jest rozwidlenie ale skręcasz w lewo - ta druga droga powinna być zamknięta szlabanem a wiedzie w jakieś chaszcze, i dalej już naturalnym biegiem szosy i duktu aż do "berlinki"
    Dziękuję za aktualizacje cen i zdjęcia, mogę je zamieścić?

    OdpowiedzUsuń
  14. no jasne wrzucaj robiłem je telefonem w czasie jazdy ;) dzis jade chyba w nocy to nie zrobie nic ciekawego ale jak bede w dzien to po robie lepsze foty tych stacji

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam, chciałbym się zapytać jak celnicy reagują na samochody z instalacją gazową? Co zrobią, gdy zobaczą np. auto i butlę na 100litrów gazu w bagażniku? (w przepisach jest jedynie mowa, że fabryczne zbiorniki można mieć, czy może instalacja gazowa zaliczana jest jako "fabryczny dodatek") Z góry dziękuję za odpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
  16. Z tego co mi wiadomo nikt nigdy nie miał problemów z tego powodu. Taki zbiornik jest traktowany jak fabryczny

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam pytanko. Mianowicie mały ruch graniczny który już niedługo ma wejść w życie nie obejmuję mojego powiatu a słyszałem że te pozwolenie za 20 euro będzie pozwalało na 9 wjazdów w ciągu miesiąca i dla tego się zastanawiam jak będzie w moim przypadku kiedy ja będę miał wizę czy dalej będę mógł przekroczyć raz granice na 24 h ?

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak podobno ma właśnie być. Pozwolenia dla mieszkańców wybranych powiatów z ograniczeniem do jakiejś liczby wjazdów i wizy po staremu. To logiczne rozwiązanie i tego się trzymajmy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Czyli wiza i podróż do stacji paliw raz na 24h będzie miała dalej sens, ciekawe tylko czy nie wzrosną ceny paliw na wschodzie. I czy wyprawy za granicę będą tak opłacalne jak teraz. Co o tym myślicie ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Czy ktoś wie czy jak będę jechał do Rosji z kolegą z tą wizą dla małego ruchu granicznego. To możliwa będzie sytuacja ze najpierw wjadę ja, wrócę, a następnie tym samym samochodem kolega ? Kontrolą objęty jest człowiek, a nie samochód przecież?

    OdpowiedzUsuń
  21. Hej, niedawno kupiłam auto i mam zamiar jeździć do Kaliningradu.Byście mogli mi pomóc, napisać co można legalnie zabrać. Mam golfa na benzynę i gaz, mogę zabrać 10 L ropy w kanistrze ? Ile papierosów jest w kartonie, który można zabrać?

    Emila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Legalnie możesz przewieźć 0,5 lub litr wódki, dwie paczki papierosów i bak paliwa plus 10 l w bagażniku.

      Usuń
  22. a często są kontrole?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o kontrole urzędu migracyjnego to przytrafiło mi się to raz w ciągu pół roku.

      Usuń
  23. aha,ok

    dzięki za info :)

    OdpowiedzUsuń
  24. zostala otwarta oceania dt - 27.7 , 92 - 26.8

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli odpowiednia sumka zmieniła właściciela :) Wpadnę tam przy okazji i zobaczę co słychać a co słychać napiszę :)

      Usuń
  25. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  26. Na okeanii ropa po 28,20 , na Surgut Oil 28,40

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciekawy jestem czy paliwo stanieje w Rosji po obniżkach cen w Europie Zachodniej

    OdpowiedzUsuń
  28. Czy mażna na tych stacjach placic kartami platniczymi?

    OdpowiedzUsuń
  29. Odpowiedzi
    1. Na wszystkich stacjach? A w bezcłowym?

      Usuń
    2. Czy na wszystkich, nie wiem, na pewno na stacjach sieciowych. W bezcłowych też można

      Usuń
  30. Panowie czy jadąc prze Grzechotki zatankuję LPG i czy trzeba mieć inną końcówkę do gazu ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pewna informacja? Jakiś konkretny termin? Ucieszyłoby mnie to:)

      Usuń
  31. Przez Grzechotki tak ale nie w pobliżu granicy, gaz mają tylko na Lukoilu, najbliższy jest w Mamonowie. Końcówki standardowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A przez Bezledy dostanę gaz zaraz za granicą?

      Usuń
    2. Gdzieś tam jest Lukoil ale szczegółów nie znam, nigdy tam nie byłem

      Usuń
    3. Lukoil jest, ale gazu raczej na nim nie maja, nie wiem jak na innych stacjach.

      Usuń
  32. co mówią Rosyjskie przepisy o więcej niż jednej butli gazu LPG? czy można mieć dwie a nawet więcej zbiorników gazu ?

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam koledzy macie może doświadczenia ze zbiornikiem 180 litrów do passata. Zabierają samochód za taki zbiornik? Można zrobić jakieś papiery na niego czy jeździć i się nie przejmowac.

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam. Po ile orientacyjnie dostane ropę już przywiezioną do PL?

    OdpowiedzUsuń
  35. witam. przy Bezledzie litr ropy kosztuje 4 zl 30 gr..

    OdpowiedzUsuń
  36. koledzy gdzie jest ten lukoil daleko od granicy???z grzechotek czy z gronowa jest blizej i szybciej???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tak blisko, że jadąc przez Gronowo możesz go niechcący minąć :) Z Grzechotek masz do niego co najmniej 11 kilometrów, z Gronowa może kilometr od ruskiej bramy

      Usuń
  37. DZIEKI zawsze jechałem przez grzechotki
    9lepsza droga)ale mam auto na gaz wiec jazda po sama benzyne była bezsensowna słyszałem ,że w gronowie celnicy opyszale sie sprawuja a ruscy chca 2x po 50rubli prawda to?

    OdpowiedzUsuń
  38. Koledzy gdzie najblizej zatankowac LPG przy przejsciu w Grzechotkach

    OdpowiedzUsuń
  39. A czy teraz będzie opłacalne jeździć do matki Rosji, chcę kupić paska i śmigać, nie wiem czy opłaca sie robić wize w związku z tymi bezwizowymi pozwoleniami, które można kupić za śmieszne pieniądze?

    OdpowiedzUsuń
  40. A czy msieruzni DT o DT5 na lukoilu ze tak spytam sie ? Jakas v - power ?

    OdpowiedzUsuń
  41. Pewnie, że nie opłaca się kupować wizy, to jasne jak słońce

    OdpowiedzUsuń
  42. SŁYSZAŁEM , ŻE OD STYCZNIA MAJĄ WPROWADZIĆ OGRANICZENIA DLA BEZWIZOWCÓW .

    OdpowiedzUsuń
  43. Jaka jest cena Jin Lingów na stacjach benzynowych za Grzechotkami?

    OdpowiedzUsuń
  44. Na stacjach nie wiem ale w "bezcłówce" 0.19euro.

    OdpowiedzUsuń
  45. JinLing po 0,19????

    Ja kupuję od jakiegoś czasu to miękkie 0,31, twarde 0,32 eurasa. Gdzie ty widziałeś w takiej cenie???

    OdpowiedzUsuń
  46. Jeżdżę na przejście Grzechotki - Mamonowo. Gdzie mogę kupić tanio dobry cukier?

    OdpowiedzUsuń
  47. na 3 stacji cukier wczoraj kupowalem za 30r/kg
    diesel 29,7/l

    OdpowiedzUsuń
  48. a gdzie kupować te ruble najlepiej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszy kurs znalazłem w Braniewie przy ulicy Kościuszki na przeciwko starej komendy Policji tylko, że rubli maja tam mało i na kilka-kilkanaście wizyt dwa razy udało mi się walutę kupić. Na Grzechotkach jest kantor z uczciwym kursem, któregoś dnia miałem okazję porównać z kursami w Elblągu i Pasłęku - ten sam

      Usuń
  49. a ile kosztuje benzyna i diesl przeliczając na dolary.za pdpowiedź dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  50. czy ruscy patrząna zbiorniki jakiej są pojemności . ile kosztuje wiza

    OdpowiedzUsuń
  51. gdzie najlepiej kupowac rope zeby byla dobra i jest jej tylko jeden rodzaj czy kilka??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Lukoilu mają dwa gatunki ropy, na innych stacjach mają ON także i praktycznie wszędzie się różni, co sieć to inny gatunek. Najwięcej naszych tankuje na trzeciej stacji na "berlince" ale to ni9e oznacza, że tam mają najlepszą ropę. Mają ropę dobrą i tanią :)

      Usuń
  52. a jak bym chcial teraz pojechac zatankowac sie i kupisz fajki to musze miec wize czy jak to jest?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wizę albo zezwolenie uprawniające do MRG (mały ruch graniczny)

      Usuń
  53. Mam takie pytanie, a mianowicie chce zrobic sobie zezwolenie i teraz mam problem, bo slyszalem, ze trzeba byc wlascicielem, aby przekroczyc granice. Czy to prawda? A jesli tak to prosze o pomoc gdzie mozna zrobic zezwolenie/upowaznienie. Z gory dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
  54. najlepiej i najtaniej zlozyc wniosek w ambasadzie w Gdansku 20eur, ewentualnie w Olsztynie na ulicy Dąbrowszczaków 130zl, jak nie jestes włascicielem auta to użyczenie notarialne + tłum. na Rosyjski.

    OdpowiedzUsuń
  55. A orientujesz sie jakie jest koszt tego uzyczenia + tlumaczenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umowa użyczenia to około 30 złotych, tłumaczenie to już zależy od cen u fachowców z branży. Ja jeździłem bez tłumaczenia i nikt mi za to głowy nie urwał

      Usuń
  56. Jeszcze nie dopowiedzialem, ze to samochod zarejestrowany na mame, jest jakas roznica? Moze jak jest pokrewienstwo to nie potrzeba nic ?

    OdpowiedzUsuń
  57. Surgutoil to jest ta druga stacja przy berlince?
    Aktualna ta cena PB95? Prawie rubel taniej w porównaniu z pierwszą, dziwne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, oczywiście, że nie aktualna, już poprawiłem. Dzięki

      Usuń
  58. Witam mam pytanie odnośnie gazu nie wbitego w dowód, czy będą z tego tytułu problemy na granicy?
    i jeszcze jak wygląda sytuacja z nie zarejestrowanym na siebie autem, naprawde konieczna jest umowa użyczenie z tłumaczeniem na jezyk ros?

    Pozdrawiam: )

    OdpowiedzUsuń
  59. konieczna jak ruska policja cie drapnie...

    OdpowiedzUsuń
  60. powiedzmy ze chodzi mi i o samo przekraczanie granicy, tym samym o celników, czy zagladaj pod maske i zadaja nie wygodne pytania odnosnie LPG, prosze o odp z autopsji.
    z góry dziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  61. celniy zalezy zagladaja lecz nie zawsze to tak jak z drogowka moze a nie musi wiec wiesz ja na twoim miejscu bym sobie to poukładał na twoim miejscu bardziej bym sie obawial ruskich gliniazy tam juz wymowki nie znajdziesz

    OdpowiedzUsuń
  62. koledzy wiadomo kiedy na tej najnowszej stacji w grzechotkach bedzie gaz????

    OdpowiedzUsuń
  63. powiedzcie mi ile kosztuje ta wiza zebym mogl przekroczyc granice raz na 24 h

    OdpowiedzUsuń
  64. gdzie tankowc ropę na grzechotkach?

    OdpowiedzUsuń
  65. Na stacji. Głupie pytanie więc odpowiedź taka sama. Dziękuje.

    OdpowiedzUsuń
  66. DT na pierwszej już 30,25. Proszę o aktualizację w miarę możliwości

    OdpowiedzUsuń
  67. Witam, gdyby ktos cos wiedział o przekraczaniu granicy raz na 48h i czy to dotyczy wizowców czy tez dla bezwizowców. Narazie tylko pogłoski?? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  68. raz na 24h ale nie wiecej jak 180 razy w roku, bo ci nie przedłużą "zgody" po ktora musisz sie ubiegac w konsulacie Federacji. bez wizy mozesz popatrzec przez płot.

    OdpowiedzUsuń
  69. Witam. Mam pytanie do bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek.Chodzi mi głównie o jakość paliwa na stacjach przy tzw.BERLINCE.czy ropa na tych stacjach nie spowoduje awarii popowtryskiwaczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie tankujący na Razgonie - najtańszej stacji paliw ze wszystkich obserwowanych przeze mnie nie donoszą o problemach z pompowtryskiwaczami. Poznałem faceta, który po zatankowaniu ropy z Rosji miał problem i mechanik powiedział mu, że to właśnie wina paliwa ale jak było faktycznie, nie wiem, nie wiem też z której konkretnie stacji ta "wredna" ropa pochodziła, może z "krzaków", raczej nie Lukoila. Zaprzyjaźniony mechanik powiedział mi dziś, że pompowtryskiwacze potrafią mieć swoje humory niezależnie od pochodzenia paliwa, czasem wystarczy zamienić miejscami ten sprawiający kłopoty i ten dobry a wszystko wraca do normy :) Serio

      Usuń
    2. Tankuję na 3 stacji na berlince i ciekawi mnie czy tam ropa jest dobrej jakości.Słyszałem o lukoilu i zastanawiam sie czy nie przerzucic sie na gronowo.

      Usuń
  70. Witam kolegow i kolezanki na forum mam pytanko ile teraz kosztuje wiza zebym mogl wjechac po paliwko raz na dobe? i powiedzcie mi czy długo sie czeka na granicy? pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  71. 1300 jeszeli nie mieszkam w terenie ktory jest objety "ma;ym przejsciem granicznym"

    OdpowiedzUsuń
  72. Witam wszystkich tankujących po stronie rosyjskiej.Dzisiaj postanowiłem zrobic mały test ropy pochodzacej z trzeciego cpn-u na berlince.Test polegał na wlaniu do słoika pewnej ilości ropy i wsadzeniu go do zamrażarki na 4 godziny.Po wyciągnieciu słoika ropa zmieniła sie w mleko i widac w nim galaretowata substancje.Jeśli nie wierzycie zróbcie sami ten test,a do do tego dla porównania wsadziłem ropę z lukoila i wynik tej próby jest zaskakujący ropa nie zmieniła ani koloru ani konsystęcji.w sobotę jadę na pierwszy cpn i zobaczymy co tam mają,ale jeśli bedzie tak samo Podziekuje za stacje na grzechotkach bo ogolnie to miają syf a ropę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nareszcie ktoś z zacięciem badawczym :) Możesz mi wysłać zdjęcia Twoich testów, jeśli je posiadasz?
      cobelius@wp.pl

      Usuń
    2. Słoiki są już wyciągnięte,ale jak tylko wrócę z Rosji w sobotę to dołożę próbkę z pierwszego na berlince i wyślę zdjęcie.

      Usuń
  73. Jestem ciekaw tych testów, sam tankuję na trzecim benzynę 95 dla siebie i ciekawi mnie czy to czasem nie jest jakaś lipa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 95 na 3 -cim jest ok,nie wiadomo tylko ile ma oktanów ...

      Usuń
  74. Ps. jak sprawdzić domowym sposobem jakość benzyny? Czy też wsadzic do zamrazarki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie ma takiego sposoby, zostaje laboratorium i obserwacja konsumpcji na 100km. Dobre paliwo zawiera dodatki czyszczące itepe czyli problemy techniczne mogą coś powiedzieć na temat jakości

      Usuń
  75. A czym sie ruzni DT o DT5 na lukoilu ze tak spytam sie ? Jakas v - power ?

    OdpowiedzUsuń
  76. Dzis DT 30,70 rubli na drogiej stacji , z dnia na dzień coraz droższa.

    OdpowiedzUsuń
  77. Witam! Dzisiaj poddałem próbie ropę z pierwszego cpn-u na Berlince.Próba polegała na wsadzeniu słoika do zamrażarki na 4 godziny.Po godzinie ropa zamieniła się w mleko i było widac delikatną galaretę !!!!!!!!!!!!!.Miałem tez ropę z trzeciego cpn-u i lukoila.Ta z trzeciego jest bardziej żółta ale też straciła kolor i wida w niej gluty,a z lukoila zachowała kolor i przejrzystośc !!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli na Lukoilu na 100% mają już zimową ropę i jak należało się spodziewać wysokiej jakości

      Usuń
  78. Koledzy wybieram się do Rosji porażki pierwszy i chciałbym Was prosił o kilka odpowiedzi i pomoc
    1. Czym się różni paliwnko DT od DT5
    2. Czy posiadacir jakieś dokładniejsze namiary na stacje Lukoil np GPS, adres albo dokładna instrukcje jak tam dojechać
    3. Gdzie lepiej przekroczyć granice w grzechotkach czy gronowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli pojedziesz przez przez Gronowo to musisz trafić na Lukoil, nie ma takiej możliwości, że nie zauważysz. Jadąc przez Grzechotki musisz dotrzeć do Mamonowa i wyjechać w kierunku granicy czyli Gronowa i też trafisz. Poczytaj bloga, pisałem już o lokalizacjach i różnicach między tymi dwoma przejściami. Na Gronowo-Mamonowo większe wziatki dla Rosjan - to główna róznica

      Usuń
  79. Panowie czy nie wiecie jak długo jeszcze będzie drożała ropa? czy będzie opłacalne jeżdżenie? u nas ropa tanieje masakra, słyszałem , że ma dojść aż do 1 ero mniej więcej 39 rubli

    OdpowiedzUsuń
  80. panowie ule kosztuje w tej chwili ropa na Lukoil ???? bo z wczesniejszych postów wyczytalem ze w sumie podobno najlepsza :-) i jakis namiar na ta stacje paliw

    OdpowiedzUsuń
  81. panowie czym sie rózni ta ropa DT od DT-5 zimowa czy mocniejsza ?? znaczy jakis v-power

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obie są zimowe, 5 ma być lepsza ale osobistych doświadczeń nie mam. Większość naszych tankuje tańszą ale jeśli chcesz siebie i swój samochód podopieszczać to wypróbuj i daj znać jak wypadła próba?

      Usuń
  82. Fajny artykuł na temat paliw szczególnie benzyny http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=139&t=118743

    OdpowiedzUsuń
  83. Koledzy wybieram się do Rosji porażki pierwszy i chciałbym Was prosił o kilka odpowiedzi i pomoc
    1. Czym się różni paliwnko DT od DT5
    2. Czy posiadacir jakieś dokładniejsze namiary na stacje Lukoil np GPS, adres albo dokładna instrukcje jak tam dojechać
    3. Gdzie lepiej przekroczyć granice w grzechotkach czy gronowie

    OdpowiedzUsuń
  84. czy na lukoilu jest zwykła ropa bo znajomy mówił że nie ma i jest tylko ta dt5.

    OdpowiedzUsuń
  85. jadąc przez Grzechotki na trzeciej stacji paliw jest już GAZ za 18,50 rubli.Bezyna 95 za 30,40 rubli,ropa jak mówią rosjanie za 30,40.
    Od kilkunastu dni nie ma problemu z kolejkami więc wjazd na teren obwodu, tankowanie i wyjazd trwa niecałą godzinę.

    OdpowiedzUsuń
  86. Z przyjemnością czytam ten blog. Szkoda ze nie bylo go jak 14 lat temu przejechałem przez Obwód jadąc do Kłajpedy. Wydawalo mi sie ze to z Gdanska super skrót - okazało się przygodą życia :). Dodam ze wracalem naookoło. Panowie, czy mozecie zaspokoić moją ciekawość i napisać za ile mogę kupić taki przywieziony ON w Polsce? Podaję prywatny mail: fsc@wp.pl prosze o podanie ceny w PLN za 1 litr, jestem w stanie odebrać jednorazowo ok. 60 litrów w bak + 60 litrów w kanistrach.
    Powodzenia: http://finanse.wp.pl/kat,104122,title,Polske-zalewa-tani-diesel,wid,15063099,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsuń
  87. Witam jezdzacych do Rosji doszły mnie słuch ze ON NAJTANIEJ(28.40) w Ładuszkach 2CPN po prawej... Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  88. Witam czy za przewożenie papierosów np 2-3 wagony na zezwoleniu jest tylko kara czy też zabierają zazwolenie może ktoś wie ?

    OdpowiedzUsuń
  89. Witam Wszystkich-ile w przeliczeniu na polskie pieniądze kosztuje zakup litra ropy w Rosji???? Proszę o odp

    OdpowiedzUsuń
  90. Panowie, czy mozecie zaspokoić moją ciekawość i napisać za ile mogę kupić taki przywieziony ON w Polsce? Podaję prywatny mail; deserkup@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  91. Witam
    Proszę o informację o stacji paliw w Mamonowie o nazwie MAKPO .Interesuje mnie Wasza opinia o jakości sprzedawanej tam ropy !!!

    OdpowiedzUsuń
  92. a ja zapytam, jaka jest różnica między DT-5 a DT na lukoil np? DT to jakiś gorszy diesel od DT-5?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie testowałem
      ale wydaje mi się że jest to na podobę naszej vervy

      Usuń
    2. ale co jest do vervy na podobę, DT-5 czy DT?
      a wy co tankujecie, DT czy DT-5 - pytam, bo kolega wozi diesla, ale nie wie czy może nie potrzebnie bierze DT-5 - ja wachę worzę

      Usuń
  93. Panowie, czy mozecie zaspokoić moją ciekawość i napisać za ile mogę kupić taki przywieziony ON w Polsce? Podaję prywatny mail: fsc@wp.pl prosze o podanie ceny w PLN za 1 litr, jestem w stanie odebrać jednorazowo ok. 60 litrów w bak + 60 litrów w kanistrach.

    OdpowiedzUsuń
  94. Gdzie na Bezledach można kupić tańsze paliwo? Byłem tylko na Lukoilu zaraz po przejściem po prawej stronie, ale tam litr ON kosztuje aż 31,30. Czy w pobliżu są jakieś tańsze stacje?

    OdpowiedzUsuń
  95. Witam mam pytanko z trojmiasta jak jestem to ile ta wiza kosztuje raz na 24godz i gdzie moge ja zalatwic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W konsulacie Rosji 88 złotych i ważna 2 lata

      Usuń
    2. tak jak kolega napisał - ja się rozpiszę:
      1. 88zł płacisz na konto konsulatu federacji rosyjskiej (u nich nie zapłącisz, zapłać na poczcie lub przez internet - u nich dostaniesz druk przelewu z ich danymi),
      2. wniosek wypełniasz (pomijasz kilka punktów, chyba 8-16, jest napisane na wniosku które),
      3. przyklejasz zdjęcie (dałem to samo co do paszportu),
      4. musiałem dać kserokopię dowodu osobistego (dowód podczas składania wniosku do wglądu),
      5. zaświadczenie o zameldowaniu w strefie objętej Małym Ruchem Przygranicznym (mnie to w meldunkowym kosztowało chyba 12- czy 16zł, nie pamietam)
      Paszport zostaje na czas rozpatrzenia wniosku, mówią Ci od razu od kiedy będzie już można go odebrać, odbierasz na portierni.
      ja wniosek składałem 2 sierpnia, a po 12 dniach 14 sierpnia odebrać mogłem paszport w wklejonym MRG (wygląda jak wiza)
      Na MRG nie wbijają Ci pieczątek do paszportu, ani rosjanie, ani polacy

      Usuń
    3. zapomniałem:
      - z opłaty 88zł są zwolnione dzieci i młodzież do 16. roku życia, osoby, które przekroczyły 65 lat oraz inwalidzi wraz z osobami towarzyszącymi
      - o pozwolenia na przekraczanie granicy w ramach małego ruchu granicznego mogą ubiegać się osoby posiadające miejsce stałego zamieszkania w strefie przygranicznej od co najmniej trzech lat
      - odbiór osobisty z dowodem osobistym lub ktoś z upoważnieniem od notariusza

      Usuń
  96. witam mam pytanie. samochód nie jest zarejestrowany na mnie i czy to prawda że musze posiadać pozwolenie na użytkowanie auto podbite przez notariusza?

    OdpowiedzUsuń
  97. prawda, bo nie daj boze jak by sie cos stalo. Dzisiaj zatrzymala mnie policja rosyjska, stala na wiezdzie na stacje lukoil to wymagali tego dokumentu i oczywiscie zielonej karty a przy okazji nie obeszlo sie bez lapowki, musialem dac 1000 rubli bo cos zaowazyl ze na silniku mialem troche oleju, nie chcialem z niki duskutowac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a do oglądania silnika musiałes otwierać maskę, czy od spodu oglądał? znajomej na kontroli kazali cofnąć 2-3 metry do tyłu i patrzeli, czy są plamy czy nie i pojechała dalej - po Bożemu zrobili kontrolę nawet
      ja miałem kontrole na wyjeździe z lukoil kiedyś to wział tylko 100 z paszportu i nic więcej nie sprawdzał - wtedy.

      Usuń
  98. dzisiaj ropke tankowalem na lukoilu, kosztowalo 31.4 wiec trzeba pomnozyc po cenie kursu czyli 0.104 i wychodzi litr ropki 3.29.
    Warto zaplacic troche wiecej ale masz pewnosc na czym jezdzisza na stu litrach ile zyskasz, 16-18 zl ale wiesz ze nikogo w balona nie zrobisz i bedzie bral dalej od ciebie a z tych innych stacji nie polecam, roznie bardzo samochod sie sproawoal a jeszcze teraz zima idzie to juz calkiem, tylko dobre paliwko

    OdpowiedzUsuń
  99. a nie trzeba sie obawiac dawania w lape policjantom? jest ryzyko ze bedzie cie oskarzal o probe przekupstwa? pytam o wszystko bo czekam na wize i dolaczam sie do ekipy

    OdpowiedzUsuń
  100. aaa jeszcze jedno czy to pozwolenie na uzytkowanie samochodu musi byc tlumaczone na j rosyjski?

    OdpowiedzUsuń
  101. ja nie mam tlumaczenia na jezyk rosyjski, mam po polsku ale potwierdzone przez notariusza, a jezeli chodzi o lapowki to nie masz sie o co martwic, takiej korupcji jak tam to nie ma nigdzie, nawet po tym jak policja mnie zatrzymala to zapomnialem dac lapowki na granicy u nich to widzial jak wyciagam z kieszeni to kazal mi to robic po kryjomu i mowil zebym poszedl do samochodu i za chwile poszedl do okienka z drugiej strony, wiec nie masz sie co martwic, nikt cie nie posądzi o lapustkarstwo, oni tylko na to czekaja i raczej radze jezdzic nad ranem gdzies tak kolo 6 rano przynajmniej alo poznym wieczorem

    OdpowiedzUsuń
  102. Dzisiaj tankowałem za Bagratinowskiem na Surgucie ON za 30,75 a więc cena lepsza niż na Lukoilu (31,30). Ktoś ma może jakieś doswiadczenia z paliwem z tej stacji? Czy jest to ta sama sieć co SurgutOil za Grzechotkami? Tylko, że tu płaci się przed a na Grzechotkach chyba po tankowaniu.

    OdpowiedzUsuń
  103. dostałem info że cena ropy od wczoraj kształtuje się w okolicach 3,50 a benzyny 3,70 czy ktoś może mi to potwierdzić? czy to tylko radosna twórczość przemytników...

    w przypadku Grzechotek gdzie mam zatankować ropę dla siebie (nie na handel) bo już się pogubiłem trochę w komentarzach ;)

    OdpowiedzUsuń
  104. Poczytaj bloga to i ceny ropy znajdziesz...

    OdpowiedzUsuń
  105. to czekamy teraz kto wrzuci zdjęcie fajek i wódy z bezcłowego , co mozna wybrać ;] mile widzane zdjecie fajek z bud , xD

    OdpowiedzUsuń
  106. PANOWIE MAM Pytanko czy na mieki dowód przejADE granice i bez naklejki na szybie z numerem rejestracyjnym czy ruscy robia z tym problem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zauważą to nie będzie problemu, ich drogówka może takie braki potraktować jako zaproszenie do podzielenia się zawartością portfela :)
      Na miękkim można jeździć

      Usuń
    2. miękki dowód to nie problem, ale dlaczego nie masz naklejki na szybę, skoro ją dają podczas rejestracji z miękkim dowodem i tablicami?

      Usuń
  107. dzisiaj widzialem ze koles na miekkim przejechal bez problemu a co do fajek to co sklep to rozne ceny.
    Jak sie minie ruska granice to po kilku set mettrach bedzie sklep i jezeli chodzi o jin ling to tam sa najtansze dzisiaj kupowalem po 2.3 zl za paczke, i tam mozesz tez dostac papierosy EB, Fest, jedne z tanszych ale nie najtansze ale + jest taki ze maja tam grasze wiec przy wiekszej ilosci mozna wjechac i zaladowac a najtansze fajki sa na drugim bezclowym zaraz jak sie minie ruska granice, west kupowalem po 2.5, golden city sa po 1.8 zl, monte carlo sa po 2.2 zl , alkochol tez jest tani, wszytsko jest na przejsciu graniczym w gronowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2,30 za JL to najtaniej???
      Ja kupuje po 1,25 zł przy kursie rubla 0,0105.

      Usuń
    2. pomyłka: 0,1050

      Usuń
    3. a gdzie kolega kupował te JL po 1.25?

      Usuń
  108. a co do paliwa to dzisiaj tankowalem na lukoilu po 3.25 zl a innego nie chcem tankowac, mialem rozne problemu na kilku samochodach wiec jezeli chcesz kupowac la siebie to tankuj lepsza. Mialem tez tak ze tej gorszej samochod wiecej spalal wiec juz wszytsko wiwadome

    OdpowiedzUsuń
  109. a co do zdjec to jak mi sie uda to zrobie i przesle ale bedzie ciezko

    OdpowiedzUsuń
  110. najtansze : DENIM,tennesie,jinling po 0,20euro (bezcłowy Grzechotki)

    OdpowiedzUsuń
  111. a jak to jest z tym spirytusem w butelkach wodki? jak sie nazywa?

    OdpowiedzUsuń
  112. Gerwazy

    Dzisiaj tj. 11.11.2012 ropa na trzeciej stacji była po 30,50. Cały czas podnoszą cenę kacapy.

    OdpowiedzUsuń
  113. Pytanko do jeżdżacych na Bezledy: gdzie w Bagratinowsku można kupić węgiel i jakie ceny?

    OdpowiedzUsuń
  114. Mam pytanko a gdzie można kupić olej opałowy ile kosztuje i jak go przewieźć do polski w jakiej ilości czy w ogóle można ?

    OdpowiedzUsuń
  115. Sam bym się przejechał po paliwo ale ze Śląska mi się nie będzie opłacać jechać bo jeszcze stracę nie zarobię... A szkoda..

    OdpowiedzUsuń
  116. koledzy czytał dzis ktoś gazete FAKT? to radze poczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  117. o co dokładnie Ci chodzi z tym Faktem??

    OdpowiedzUsuń
  118. jest artykuł o Grzechotkach:)

    OdpowiedzUsuń
  119. http://www.fakt.pl/artykuly,Kupuja-auta-z-duzymi-bakami-robia-rosyjska-wize-i-zaczynaja-jezdzic-Tak-mieszkancy-Warmii-i-Mazur-walcza-z-bezrobociem,187389,0,1,1,0,0,0.html

    OdpowiedzUsuń
  120. to jest artykul z faktu

    OdpowiedzUsuń
  121. nie możliwe że po 4 tys. na samym paliwie zarabiają.. , okolice Kwidzyna no i nie idzie dzien dzien sprzedać wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń
  122. Witam wszystkich na tym forum. Mam zamier jezdzic do Roscji w ramach MRG i mam pytanie,mam samochod na benzyne czy po zatankowaniu do pelna benzyna moge w kanister 10l zatankowac ropy i czy to jest legalne? bo nigdzie sie nie doczytalem jak to jest. Dziekuje i Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  123. legalne jest ale policza oplaty na granicy i wyjdzie tak jakbys tankowal na stacji kolo swojego domu

    OdpowiedzUsuń
  124. Z chęcią kupił bym Pb lub on do 4 zł Pewnie zaraz usłyszę słowa krytyki-ale każdy chce jakos żyć

    OdpowiedzUsuń
  125. zdaza sie ze ktos ci za tyle sprzeda ale nie licz ze ta paliwo bedzie dobrej jakosci, jedynie jak bys bral z 1000 albo i wiecej litrow to moze by zjechal z ceny troche.

    Co do paliwa troche tego i tego, wszytsko da rade przewiesc dopoki nie zlapia, bo wtedy zaplacisz troche, juz sie kilka razy tak udalo wiec mozna sprobowac ale z kim gadalem to kazdy mi odradzal,

    OdpowiedzUsuń
  126. Anonimowy9 listopada 2012 11:31
    2,30 za JL to najtaniej???
    Ja kupuje po 1,25 zł przy kursie rubla 0,0105.


    Anonimowy9 listopada 2012 11:32
    pomyłka: 0,1050


    Anonimowy9 listopada 2012 19:27
    a gdzie kolega kupował te JL po 1.25?

    po 1.25 sa oczywiscie na bezclowym, ale sa jeszcze tansze od jin lingow, np. bayron, pepe, denim, wszytskie za okolo 1zl

    OdpowiedzUsuń
  127. 300L tygodniowo co na miesiac daje 1200 L,

    OdpowiedzUsuń
  128. Witam, czy jeśli mam auto z LPG, który nie jest ,,wbity'' w dowód moge mieć jakieś problemy?
    Proszę o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  129. Czesc Chłopaki , tak czytam wasze wypowiedzi i ciekawie to wyglada. Zastanawiam sie nad zakupem passata b3 benzyna + gaz , na co musze patrzec zeby " ruscy " celnicy sie nie czepiali ? czy zawsze biora w łape ?

    slyszalem cos o jakims lasku i rezygnowaniu z tankowania w nim gdy niedaleko stoi policja , czemu ?

    nie znam zadnego slowa po rosyjsku , czy bedzie problem z komunikacja ?

    jestem z okolice Elblaga , jesli kieruje sie na Grzechotki S-22 to gdzie najlepiej zatankowac ( chodzi mi o stosunek ceny do jakosci , raczej 95 ) ?

    co moge wziac oprocz pelnego baku gazu i paliwa , czy moge dodatkowo bez zadnych doplat wziac jeszcze przykladowo 5 czy 10 litrow benzyny w karnister ?

    ile obecnie stoi sie na przejsciu granicznym w grzechotkach , preferowalbym albo nocna jazde albo nad ranem , czy dochodzi do jakis kradziezy albo rozbojow , badz innych incydentow ? czego unikac ?

    Pozdrawiam Kamil

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stary, chciałbyś mieć wszystko podane na tacy.
      Poświęć trochę czasu na przejrzenie bloga i forum i na większość pytan znajdziesz odpowiedz.
      A reszta to juz podczas podróży.
      Sam przerabiałem temat pare miesięcy temu.

      Usuń
    2. wyrwał się z pietruchy i wszystko gotowe chce ;] słabo przejrzałeś forum, a z tym kupnem auta nie masz już potrzeby,teraz każdy sobie jeździ sam na zezwoleniu po paliwo :) a wyżej widziałem cene 4zł za paliwo, chłopaki, niedlugo ludzie z braniewa i okolic będą szukać klientów za 3,5 ;]

      jeżdze na grzechotki i widzę co się dzieje, połowa passatów połowa innych aut, nawet pół roku temu były to same passaty, aa i ropa lepiej idzie w sprzedaży, tzn. szła :D

      Usuń
  130. http://finanse.wp.pl/kat,104124,title,Supermarket-z-szarej-strefy,wid,15096233,wiadomosc.html?ticaid=1f8ca

    5akapit coś o nas;] za bardzo burzliwie sie robi:/

    OdpowiedzUsuń
  131. klientow juz mam tak 4,5 zl moge spokojnie brac , passata znalazlem w toruniu za 2 tys moze sie przejade zobaczyc , bo tu z okregu to nie warto.


    Przeczytalem wszystkie komentarze tutaj , wiec jesli nazywacie " forum " to nadal poszukuje odpowiedzi na pytania.

    Pozdrawiam Kamil

    OdpowiedzUsuń
  132. Zapraszam na stacje benzynowe.

    OdpowiedzUsuń
  133. odpowiedz dla Kamila.
    Najlepiej tankować na trzeciej stacji jadąc od Grzechotek.Nie martw się na zapas nikt Cię nie pobije ani okradnie tylko jedz i obserwuj innych kolegów i pytaj na miejscu.Ja nie spotkałem sie jeszcze z tym żeby ktoś odmówił mi pomocy.Troche odwagi i wszystkiego się dowiesz po kilku wyjazdach.

    OdpowiedzUsuń
  134. Koledzy podpowiedzcie gdzie na przejściu Gołdap - Gusiew można ze spokojem tankować paliwko. Która stacja najlepsza, jestem gotów zapłacić więcej za litr ale mieć pewność jakości - niedługo zaczynam wyjazdy. Z góry dzięki za info

    OdpowiedzUsuń
  135. wlasnie pasatka kupilem ale juz jakis czas temu jezdzilem golfem a ja jezdze na gronowo, ogolnie dobrze idzie i sprzedaje paliwko po 4.5 zl przy cenie na luk oilu gdzie palcilem ostatnio po 3.25 to i tak nie jest duzo, oprocz weekendow bo tak to po 3.2, kolego a jezeli szukasz kupca to i tak ci nikt nie napisze ze ci sprzeda, wiadaomo z jakich przyczyn

    OdpowiedzUsuń
  136. Kolego prosze o kontakt na fsc@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  137. ale kolego po co ci ten kontakt

    OdpowiedzUsuń
  138. Panowie ile teraz kosztuje wiza na 20 przejazdów w miesiącu ???

    OdpowiedzUsuń
  139. nie mam zielonego pojecia, musisz przedzwonic do konsulatu

    OdpowiedzUsuń
  140. takie małe pytanko, gdzie mozna kupic wegiel jezeli przejezdzam granice w gronowie??

    OdpowiedzUsuń
  141. Panowie jakie są konsekwencje przewozu większej ilości papierosów? (chodzi mi np jeśli zamiast 2 miałbym 10 paczek)I czym różni się DT-5 od DT?

    OdpowiedzUsuń
  142. kiedys kolega dostal za 18 paczek 150 zl ale jak teraz jest to nie wiem.
    Ja tankuje DT-5 na Luk Oilu, jest idealna, nie ma zadnych problemow a placilem 30.8 rubli, oczywiscei w weekend bo tak to po 31.3/31.4
    a jak chcecie miec polska cene to pomnozcie to przez 0.105

    OdpowiedzUsuń
  143. czy mozna gdzies placic kartą?? i czy to sie oplaca?

    OdpowiedzUsuń
  144. Jak to jest z oponami 3mm bieżnika mogą jeszcze być czy będą uznane jako "łyse" ?

    OdpowiedzUsuń
  145. powyżej normy papierosy mandat 150 zł i opłaty utylizacyjne ;]

    chcę poruszyć temat jakość benzyny w lukoilu (92) a i na Berlince, wydaje mi sie ze na tej drugiej jest lepsza. co o tym sądzicie? ja na grzechotkach na surgutneftegaz zawsze biorę. i jest pewne ze na tej stacji jest 92 i 95 oddzielna. Sam sprawdzałem.

    OdpowiedzUsuń
  146. Mandat 150 zł a z wizą co się dzieje ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aha i jaka kwota utylizacji?Proszę o odpowiedź,bo to dla mnie bardzo ważne

      Usuń
  147. a gdzie jest lepsza ropka?? na Luk Oil czy surgutneftegaz?? Bo ja tankuje na Luk Oilu i bardzo dobrze sie samochody sparwuja na tym paliwie

    OdpowiedzUsuń
  148. Czy samochód może wjechać 2 razy w ciągu doby? Tzn. kierowcy się zmieniają a auto to samo.

    OdpowiedzUsuń
  149. SurgutNefteGaz - Ropa 31,30.
    Aktualizacje poproszę:)

    OdpowiedzUsuń
  150. Na trójce LPG 18,80 (11.12.2012 godz. 17.15)

    OdpowiedzUsuń
  151. Witam , mam pytanie ile wynosi żelazna norma przy przekraczaniu granicy tj.alkohol,papierosy,paliwo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://rosjapl.blogspot.com/2012/06/normy-wwozowe-dla-alkoholu-wyrobow.html

      Usuń
  152. Do Cobelius,serdecznie Ci dziękuję kolego za ten link.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń