wtorek, 26 czerwca 2012

List do posła Penkalskiego

13 czerwca napisałem do posła Wojciecha Penkalskiego  e-mail, w którym poruszyłem trzy kwestie, które nie dają mi spać do dziś :)


1 Legalność stosowanej przez celników zasady okazjonalności (skoro nikt z nagabywanych urzędników, od celników po Ministerstwo Finansów) nie potrafi, nie umie lub nie chce wskazać konkretnego paragrafu...


2 Legalność cofnięcia obywatela RP do Rosji w przypadku gdy ten nie zachowa odstępu 24 godzin pomiędzy kolejnymi odprawami


3 Problem braku spójności pomiędzy zasadą okazjonalności a obowiązującymi na przejściu normami dotyczącymi parkowania. Podróżny aby zastosować się do pierwszej musi czekać nie może jednak czekać po polskiej stronie granicy dłużej niż 15 minut. W ten sposób wjeżdżając z Rosji na polskie przejście graniczne zbyt wcześnie narazi się albo celnikom albo pogranicznikom.


Dziś otrzymałem częściową odpowiedź (dziękuję). Temat okazjonalności pojawił się, niejako, przy okazji:


 Poseł Maciej Wydrzyński, dnia 27 marca 2012 w interpelacji skierowanej do ministra finansów zwrócił uwagę na temat importu paliwa w bakach samochodów i, między innymi, zasugerował obniżkę akcyzy w celu ukrócenia tego procederu. 


W odpowiedzi Jacek Kapica - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów napisał iż:
Import w takiej formie jest legalny. Pod trzema warunkami:
Paliwo nie jest wwożone w celu handlowym, w standardowym (niemodyfikowanym) zbiorniku, ponadto, wwożone jest okazjonalnie. Według pana Kapicy definicja "okazjonalności" brzmi: 
  Przywóz, który odbywa się rzadko, sporadycznie, ˝przy okazji podróży˝, ale zawsze z uwzględnieniem okoliczności konkretnej sprawy
Pojęcie to, jako ˝nieostre˝, wymagało dodatkowego sprecyzowania. Punktem wyjścia dla doprecyzowania tego pojęcia był wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 czerwca 2002 r. w sprawie C-99/00, w którym Trybunał stwierdził, że narzędziem mającym na celu ułatwienie procedur celnych są instrukcje opracowane przez organy celne.
   Kierując się wspomnianym wyrokiem, dyrektorzy izb celnych granicznych wprowadzili uregulowania wewnętrzne. Pod pojęciem okazjonalności należy rozumieć przejazd wykonywany nie częściej niż raz na dobę
Raz na dobę? Dobrze widzę? Czyli nie raz na 24 godziny? Ciekawe...
 
Odnośnie propozycji obniżenia akcyzy pan Jacek Kapica na konkretnych przykładach udowadnia, że ceny paliw w Polsce należą do najniższych w Europie, zaś obniżenie akcyzy spowodować może niezadowolenie Unii z powodu nadmiernej konkurencyjności polskiego paliwa :) Ponadto zmniejszenie wpływów do budżetu z tytułu akcyzy powiększyło by dziurę budżetową, w którą, zapewne by wpadli panowie z rządu z Tuskiem na czele... W sumie nie taka przerażająca perspektywa.


Pełny tekst interpelacji oraz odpowiedzi na nią

3 komentarze:

  1. wh.gov/zMU

    na tej stronie możecie oddac swój głos aby USA wznowiło śledztwo w sprawie tragedii z 10 kwietnia 2010r. wystarczy tylko 25.000 głosów. ale mamy tylko tydzień.

    a tu podaje link do artykułu który szerzej wszystko omawia:

    http://wirtualnapolonia.com/2012/06/27/smolensk-w-bialym-domu/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam problem, wjechałem 3 min przed czasem (24h), musiałem prawie 200zł zapłacić za tzw okazjonalne. Przecież nie musiałem tankować w tym dniu a jednak policzyli za paliwo. mam 7 dni na odpowiedź, mam szanse jakieś na zwrot tych pieniędzy ? jakaś podstawa prawna, która mogła by mi pomóc w tej sprawie ? Jeżdzę co 2/3 dni czasem rzadziej.


    Z góry dzięki za odp

    OdpowiedzUsuń